woensdag 28 mei 2014

Terschellinger polders

Dinsdag 27 mei 2014: de zon schijnt en we fietsen met de wind mee, in een tempo van niks, ook om alle broedvogels niet te storen. Aan de waddenkant van de dijk is niks te zien, des te meer in de polders. Honderden scholeksters en kokmeeuwen,  behoorlijk wat tureluurs die om de haverklap alarmerend de lucht ingaan, en grutto's die ons proberen af te leiden door vlak voor ons te gaan vliegen: ze hebben allemaal eieren of jongen. Ik ben verbaasd dat we zomaar in dit gebied mogen komen, maar fietsers en wandelaars worden gedoogd. Het is heerlijk om op ons gemak rond te kijken en te peddelen. De gewone weidevogels zijn er, maar ook een groep Rotganzen. Over de waddenzee vliegen drie Rosse grutto's en op een strekdam zitten een paar jonge aalscholvers.
We komen in ons huisje even bij van de harde wind, en lunchen. Daarna wil ik naar een winkel die mutsen verkoopt, de wind is koud en wapperende haren zijn onrustig. Eerder dan verwacht kan ik tot koop overgaan, en daarom hebben we nog tijd voor het Formerumer Bos. Als we in het bos zijn laat ik via mijn mobiel aan E. de zang horen van de Kleine Vliegenvanger die er moet zitten. We zetten onze fietsen neer en gaan op zoek, en al na een paar minuten hoor ik de Kleine Vlieg zingen. Eropaf! De zang neem ik op, wat is zo'n mobieltje toch handig, en op zeker moment heb ik de vogel in het zicht en kan ik hem door het bos volgen. Dan gaat hij even rustig zitten en kan ik foto's maken. Mijn nieuwe camera doet het super, fijn dat hij zo lichtsterk is!
Als we het huisje naderen vangen we de eerste dikke druppels. De regen houdt niet meer op.


Bergeend





Bergeend pulletjes

Grauwe ganzen


Grutto



Kievit


Kokmeeuwen op nest

Rosse Grutto's

Rotganzen

Scholeksters


ruzie


Scholekster kuiken


Stormmeeuw


Tureluur








Visdiefje




Kleine Vliegenvanger
Bijschrift toevoegen

1 opmerking:

  1. Wat zullen jullie genoten hebben ondanks dat het ook geregend heeft.
    Super dat je de Kleine vliegenvanger hebt kunnen fotograferen.
    De Tureluur is ook prachtig. En je nieuwe camera presteert geweldig zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen