vrijdag 16 mei 2014

Schiphol en vogels

Dinsdag 13 mei 2014:  Ook dit jaar hebben de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht weer toestemming gegeven in een straal van 20 en 10 kilometer rondom Schiphol respectievelijk grauwe ganzen en kolganzen, Indische ganzen, Nijlganzen, Canadese ganzen en brandganzen te vergassen. Er zijn er te veel, en ze vormen een gevaar voor stijgende en landende vliegtuigen. Wordt gezegd. Of vergassen dan een antwoord is betwijfel ik. Beter lijkt het mij het landschap zo in te richten dat ganzen daar niks meer te zoeken hebben. Nu liggen er graslanden waarop ze kunnen grazen.
Ik zie geen enkele gans vandaag. Mijn vogelmaatje belde gisteravond, precies toen mijn vergadering afgelopen was, dat er Morinelplevieren waren gemeld bij Schiphol. Nu stappen we op tijd op de fiets en gaan zitten op de akkers naast de Zwanenburgbaan. Veel gele kwikstaarten, maar de Morinellen zijn doorgevlogen naar hun broedgebieden in Noorwegen. De kieviten verjagen een buizerd, maar hij heeft zo te zien al een kuiken te pakken. Gelukkig ontdek ik er nog eentje. Twee geüniformeerden komen informeren wat we doen, soms willen ze een legitimatie zien. Twee wulpen vliegen over. Twee bevriende vogelaars hebben een Engelse gele kwikstaart gezien, maar ons is het niet vergund. Dan maar huiszwaluwen, meer dan twee, fotograferen, ze zijn druk bezig met het bouwen van nestkommen onder een overstekend dak.
Langs de Buitenveldertbaan richting huis. Er wordt niet gevlogen, er zijn werkzaamheden.
Dan steekt een kopje voorzichtig boven het gras uit, een patrijs. Heel behoedzaam manoeuvreren er twee door de begroeiing, nauwelijks zichtbaar. Er zijn er nog maar weinig van over in Nederland.

Gele kwikstaart
Kievitskuiken
Wulpen
Huiszwaluwen
Kuifeend
Patrijzen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten